Infolinia

+48 33 870 00 19

E-doręczenia

E-doręczenia

Od 10 grudnia 2023 r. przedstawiciele zawodów zaufania publicznego, do których zaliczają się doradcy podatkowi, będą obowiązani do posiadania adresu do doręczeń elektronicznych i prowadzić korespondencję za pośrednictwem e-Doręczeń. Termin ten został określony w komunikacie Ministra Cyfryzacji z dnia 29 maja 2023r.

Czym są e-Doręczenia

e-Doręczenia to elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru. Są one równoważne prawnie tradycyjnej przesyłce poleconej za potwierdzeniem odbioru. Docelowo wszystkie podmioty publiczne, przedsiębiorcy i zawody zaufania publicznego będą miały obowiązek mieć adres do doręczeń elektronicznych i prowadzić korespondencję za pośrednictwem e-Doręczeń.

Podstawą prawną działania rejestrowanego doręczenia elektronicznego są: rozporządzenie (Nowe okno)(Link do innej strony)Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) Nr 910/2014 z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym oraz uchylające dyrektywę 1999/93/WE oraz ustawa (Nowe okno)(Link do innej strony)z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych.


Dla kogo i jakie terminy obowiązkowego wdrożenia?

Obowiązek stosowania e-doręczeń dla pierwszej grupy podmiotów, wchodzi w życie już 10 grudnia 2023 r.

Grupa ta obejmuje:

  • ZUS, KRUS i NFZ; 
  • Organy administracji rządowej; Jednostki samorządu terytorialnego;   
  • Zawody zaufania publicznego (np. adwokacji, radcowie prawni, komornicy itp.); 
  • Nowych przedsiębiorców wpisywanych do KRS (do 10 marca 2024 taki obowiązek wchodzi w życie dla spółek wpisanych 10 grudnia 2023 r.).

Od kiedy stosowanie e-Doręczeń obowiązkowe dla doradców podatkowych

Zgodnie z art. 9 ust. 1 pkt 3 (Nowe okno)(Link do innej strony)ustawy o doręczeniach elektronicznych doradca podatkowy wykonujący zawód jest obowiązany do posiadania adresu do doręczeń elektronicznych wpisanego do bazy adresów elektronicznych, powiązanego z publiczną usługą rejestrowanego doręczenia elektronicznego albo kwalifikowaną usługą rejestrowanego doręczenia elektronicznego. Zgodnie z komunikatem(Nowe okno)(Link do innej strony) Ministra Cyfryzacji z 29 maja 2023 r. w sprawie określenia terminu wdrożenia rozwiązań technicznych niezbędnych do doręczania korespondencji z wykorzystaniem publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego lub publicznej usługi hybrydowej oraz udostępnienia w systemie teleinformatycznym punktu dostępu do usług rejestrowanego doręczenia elektronicznego w ruchu transgranicznym doradcy podatkowi, podobnie jak inne osoby wykonujące zawody zaufania publicznego, mają obowiązek stosowania e-Doręczeń od 10 grudnia 2023 r.

Kary za niestosowanie e-Doręczeń

Naruszenie przez doradcę podatkowego obowiązku posiadania adresu do e-Doręczeń nie grozi żadnymi sankcjami karnymi ani administracyjnymi, jednak może uniemożliwić wykonywanie zawodu w tej części, w jakiej wiąże się ono z kontaktami z organami podatkowymi.

Art. 138c § 1(Nowe okno)(Link do innej strony) i art. 144 § 5(Nowe okno)(Link do innej strony) Ordynacji podatkowej, stanowią bowiem, że adwokat, radca prawny lub doradca podatkowy wskazuje w pełnomocnictwie adres do e-Doręczeń. Z kolei doręczanie pism pełnomocnikowi będącemu adwokatem, radcą prawnym lub doradcą podatkowym oraz organom administracji publicznej następuje za pomocą środków komunikacji elektronicznej albo w siedzibie organu podatkowego.

Od 10 grudnia 2023 r. doradca podatkowy, który nie wskaże w pełnomocnictwie adresu do e-Doręczeń praktycznie może nie móc działać jako pełnomocnik, gdyż organy podatkowe na podstawie art. 169 § 1a (Nowe okno)(Link do innej strony)Ordynacji podatkowej będą uprawnione uznać, że podanie złożone przez takiego pełnomocnika nie zawiera adresu i pozostawić je bez rozpatrzenia. W tym przypadku nie dokonuje się wezwania do usunięcia braków podania oraz nie wydaje postanowienia o pozostawieniu podania bez rozpatrzenia.

Masz pytania? Chętnie pomożemy

tel. +48 33 870 00 19 / +48 727 432 019

e-mail: kontakt@gsikora.pl

Aktualności

Rozliczenia PIT za rok 2024
30 Styczeń

Rozliczenia PIT za rok 2024

Podatki

Już od 15 lutego 2025 roku wszyscy Polacy mogą rozliczyć swój PIT za 2024 rok. Rozliczenia można dokonać na dwa sposoby: w formie papierowej, jak i za pośrednictwem e-Urzędu Skarbowego.        

Czytaj artykuł
Życzenia świąteczne
23 Grudzień

Życzenia świąteczne

Podatki

Życzenia świąteczne.

Czytaj artykuł
Zmiana limitu pełna księgowość
20 Grudzień

Zmiana limitu pełna księgowość

Podatki

Jakie zmiany w rachunkowości czekają przedsiębiorców w 2025 roku

Od 1 stycznia 2025 roku wzrosną limity w rachunkowości, które zobowiązują przedsiębiorców do prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz poddania sprawozdania finansowego obowiązkowemu badaniu. Osoby fizyczne, wspólnicy spółek cywilnych, spółki jawne osób fizycznych i spółki partnerskie będą prowadzić księgi rachunkowe jeżeli ich przychody netto osiągną co najmniej równowartość 2,5 mln euro, a nie jak obecnie 2 mln euro. Już teraz warto sprawdzić, czy przychody nie przekroczą nowych progów, co wiązałoby się z koniecznością przejścia na pełną księgowość.


Czytaj artykuł
Zmiana limitów jednostki mikro
20 Grudzień

Zmiana limitów jednostki mikro

Podatki

Nowe definicje jednostek w ustawie o rachunkowości

Czytaj artykuł
Jednomiesięczne wakacje składkowe od 1 listopada – procedura skorzystania ze zwolnienia z opłacania składek ZUS
03 Listopad

Jednomiesięczne wakacje składkowe od 1 listopada – procedura skorzystania ze zwolnienia z opłacania składek ZUS

Ogólne

Przypominamy, że przygotowujemy wnioski o zwolnienie z opłacanie składek zus dla klientów naszego biura. Wystarczy złożyć w biurze odpowiednie oświadczenie.


Czytaj artykuł
Pomoc dla przedsiębiorców poszkodowanych w powodzi – świadczenie interwencyjne wspierające dalsze prowadzenie działalności gospodarczej
28 Październik

Pomoc dla przedsiębiorców poszkodowanych w powodzi – świadczenie interwencyjne wspierające dalsze prowadzenie działalności gospodarczej

Podatki

Pomoc dla przedsiębiorców poszkodowanych w powodzi – świadczenie interwencyjne wspierające dalsze prowadzenie działalności gospodarczej. Artykuł ze strony ZUS.

Czytaj artykuł