E-doręczenia
Od 10 grudnia 2023 r. przedstawiciele zawodów zaufania publicznego, do których zaliczają się doradcy podatkowi, będą obowiązani do posiadania adresu do doręczeń elektronicznych i prowadzić korespondencję za pośrednictwem e-Doręczeń. Termin ten został określony w komunikacie Ministra Cyfryzacji z dnia 29 maja 2023r.
Czym są e-Doręczenia
e-Doręczenia to elektroniczny odpowiednik listu poleconego za potwierdzeniem odbioru. Są one równoważne prawnie tradycyjnej przesyłce poleconej za potwierdzeniem odbioru. Docelowo wszystkie podmioty publiczne, przedsiębiorcy i zawody zaufania publicznego będą miały obowiązek mieć adres do doręczeń elektronicznych i prowadzić korespondencję za pośrednictwem e-Doręczeń.
Podstawą prawną działania rejestrowanego doręczenia elektronicznego są: rozporządzenie (Nowe okno)(Link do innej strony)Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) Nr 910/2014 z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym oraz uchylające dyrektywę 1999/93/WE oraz ustawa (Nowe okno)(Link do innej strony)z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych.
Dla kogo i jakie terminy obowiązkowego wdrożenia?
Obowiązek stosowania e-doręczeń dla pierwszej grupy podmiotów, wchodzi w życie już 10 grudnia 2023 r.
Grupa ta obejmuje:
- ZUS, KRUS i NFZ;
- Organy administracji rządowej; Jednostki samorządu terytorialnego;
- Zawody zaufania publicznego (np. adwokacji, radcowie prawni, komornicy itp.);
- Nowych przedsiębiorców wpisywanych do KRS (do 10 marca 2024 taki obowiązek wchodzi w życie dla spółek wpisanych 10 grudnia 2023 r.).
Od kiedy stosowanie e-Doręczeń obowiązkowe dla doradców podatkowych
Zgodnie z art. 9 ust. 1 pkt 3 (Nowe okno)(Link do innej strony)ustawy o doręczeniach elektronicznych doradca podatkowy wykonujący zawód jest obowiązany do posiadania adresu do doręczeń elektronicznych wpisanego do bazy adresów elektronicznych, powiązanego z publiczną usługą rejestrowanego doręczenia elektronicznego albo kwalifikowaną usługą rejestrowanego doręczenia elektronicznego. Zgodnie z komunikatem(Nowe okno)(Link do innej strony) Ministra Cyfryzacji z 29 maja 2023 r. w sprawie określenia terminu wdrożenia rozwiązań technicznych niezbędnych do doręczania korespondencji z wykorzystaniem publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego lub publicznej usługi hybrydowej oraz udostępnienia w systemie teleinformatycznym punktu dostępu do usług rejestrowanego doręczenia elektronicznego w ruchu transgranicznym doradcy podatkowi, podobnie jak inne osoby wykonujące zawody zaufania publicznego, mają obowiązek stosowania e-Doręczeń od 10 grudnia 2023 r.
Kary za niestosowanie e-Doręczeń
Naruszenie przez doradcę podatkowego obowiązku posiadania adresu do e-Doręczeń nie grozi żadnymi sankcjami karnymi ani administracyjnymi, jednak może uniemożliwić wykonywanie zawodu w tej części, w jakiej wiąże się ono z kontaktami z organami podatkowymi.
Art. 138c § 1(Nowe okno)(Link do innej strony) i art. 144 § 5(Nowe okno)(Link do innej strony) Ordynacji podatkowej, stanowią bowiem, że adwokat, radca prawny lub doradca podatkowy wskazuje w pełnomocnictwie adres do e-Doręczeń. Z kolei doręczanie pism pełnomocnikowi będącemu adwokatem, radcą prawnym lub doradcą podatkowym oraz organom administracji publicznej następuje za pomocą środków komunikacji elektronicznej albo w siedzibie organu podatkowego.
Od 10 grudnia 2023 r. doradca podatkowy, który nie wskaże w pełnomocnictwie adresu do e-Doręczeń praktycznie może nie móc działać jako pełnomocnik, gdyż organy podatkowe na podstawie art. 169 § 1a (Nowe okno)(Link do innej strony)Ordynacji podatkowej będą uprawnione uznać, że podanie złożone przez takiego pełnomocnika nie zawiera adresu i pozostawić je bez rozpatrzenia. W tym przypadku nie dokonuje się wezwania do usunięcia braków podania oraz nie wydaje postanowienia o pozostawieniu podania bez rozpatrzenia.