E-paragony od 15 września 2023
Takie zmiany wprowadza pakiet SLIM VAT 3, czyli nowelizacja z 26 maja br. ustawy o VAT oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2023 poz. 1059). Zmieniony art. 111 ust. 3a pkt. 1 lit. b stanowi, że podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani wystawić i wydać nabywcy paragon fiskalny „za zgodą nabywcy, w postaci elektronicznej, przesyłając ten dokument w sposób z nim uzgodniony, w tym przy użyciu systemu teleinformatycznego Szefa Krajowej Administracji Skarbowej pośredniczącego przy wydawaniu paragonów fiskalnych w postaci elektronicznej nabywcy, bez konieczności podawania jego danych osobowych”.
- Usługa umożliwiająca pobranie paragonu w postaci elektronicznej na smartfona będzie całkowicie anonimowa. Klient otrzyma unikalny identyfikator, który umożliwi mu pobieranie e-paragonów. Do otrzymania identyfikatora nie są wymagane żadne dane identyfikujące Klienta, niepotrzebny jest nawet numer telefonu - wyjaśnia Ministerstwo Finansów.Efektem ma być ograniczenie wydawania i stopniowa eliminacja paragonów papierowych, a także ograniczenie szarej stref.
Jak będzie działać HUB paragonowy
Dzięki HUB-owi klienci będą mogli otrzymywać paragony różnych sklepów za pośrednictwem jednej aplikacji, stworzonej i udostępnionej przez Ministerstwo Finansów. Pozostaną przy tym anonimowi.
- Działanie aplikacji e-paragony wygląda następująco: pierwszym krokiem jest pobranie i zainstalowanie aplikacji (na przykład e-paragony stworzonej przez Ministerstwo Finansów) na smartfonie przez kupującego. Po zainstalowaniu, aplikacja umożliwia pobranie wygenerowanego, unikalnego identyfikatora na żądanie kupującego. Ten identyfikator będzie służył klientowi do żądania paragonu w formie elektronicznej przy kasie. Ważne jest, że do uzyskania identyfikatora nie jest wymagana wprowadzanie jakichkolwiek danych - wyjaśnia Monika Szwed, senior associate w LegalKraft, Swirtun i Wspólnicy.
Dodaje, że podczas dokonywania zakupów, kupujący będzie prezentować kasjerowi swój identyfikator w postaci kodu paskowego, który będzie skanowany przez czytnik kasjera. Następnie kasa rejestrująca wyśle paragon do systemu dystrybucji. Klient będzie mógł w ciągu kilku sekund pobrać swój paragon z systemu.
- Z punktu widzenia klienta ewidentną korzyścią jest dostęp do e-paragonu w każdym czasie a także łatwy dostęp do e-paragonu w przypadku reklamacji - zaznacza Monika Szwed. To dlatego, że klient ma możliwość odebrania e-paragonu w ciągu 30 dni. Istnieje także opcja otrzymania paragonu w formie papierowej, jeśli klient sobie tego życzy.
W przypadku awarii sprzedawca otrzyma powiadomienie o braku możliwości wprowadzenia tego paragonu do systemu. Wystawi wówczas paragon fiskalny w postaci papierowej.
Konsekwencją zmiany przepisów w zakresie wprowadzenia HUB-u paragonowego była również konieczność dostosowania przepisów dotyczących wydawania faktur do paragonów na żądanie klienta.
-Od 15 września 2023 r. w art. 106h w ust. 1 oraz w ust. 3 dodany będzie punkt wskazujący, iż w przypadku gdy faktura bądź faktura elektroniczna dotyczyć będą sprzedaży zaewidencjonowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej, w dokumentacji pozostawia się numer dokumentu oraz numer unikatowy kasy rejestrującej zawarte na paragonie fiskalnym w postaci elektronicznej - wyjaśnia ekspertka.